ازکجا ازچی چه خبر!
٢۸ شهریور ۱۳۸٧
اظهارات ضد و نقیض درباره توقف پرواز «لاکهید ... نظرات() 

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: راه و ساختمان

 

حدود یک ماه پیش رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: جهت توسعه ناوگان هوایی و تاکید وزیر راه و ترابری برای افزایش صندلی‌های پرواز دو فروند هواپیمای پهن پیکر به ناوگان هوایی کشور افزوده شده که با ورود این هواپیما و فعال شدن آن در خطوط پروازی کشور به طور متوسط روزانه یک هزار و 500 مسافر توسط یکی از این هواپیما‌ها جابه‌جا شده است اما با گذشت مدتی از فعالیت این هواپیماها در ناوگان آسمان، ظاهرا سازمان هواپیمایی به‌دلیل استاندارد نبودن این دو لاکهید، دستور توقف پرواز این هواپیماها را صادر کرده است اما مسوولان این سازمان این علت را تایید نمی‌کنند.

 

پس از اعلام خبر توقف پرواز این هواپیماها، یک مقام مسوول در سازمان هواپیمایی کشوری در این باره به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: پروازهای این دو هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی متوقف نشده است بلکه شرکت مربوطه به خواسته خود قراردادش را با آسمان فسخ کرده است و این هواپیماها از کشور خارج شده‌اند.

وی افزود: سازمان هواپیمایی بر روی قراردادهای شرکت‌ها دخالتی ندارد که بخواهد در این باره توضیحی ارائه دهد.

این در حالی پیش از این علی‌اکبر کوکب‌زاده ـ هماهنگ‌کننده‌ چارتر لاکهید‌ها در ایران ـ که اقدامات مربوط به اجاره‌ این هواپیماها را از اردن انجام داده است، با تأکید بر این‌که این اقدام برای رفع نیاز گردشگری به سیستم حمل‌ونقل کشور صورت گرفته است و 30 آژانس از این چارتر استفاده می‌کردند، به خبرنگار ایسنا گفته بود: صنعت گردشگری مشکل حمل‌ونقل، بخصوص در بخش هوایی دارد. این مساله را می‌توان رفع کرد، ولی عده‌ای نمی‌خواهند این مشکل حل شود.

وی با بیان این‌که این هواپیماها را از اردن اجاره‌ کرده‌ایم، اظهار کرده بود: یکی از این لاکهید‌ها در 29 روز عملیات پروازی خود، 54 هزار نفر را در این مسیرها جابه‌جا کرد؛ اما هنوز هواپیمای دوم پرواز نکرده است، چون دنبال کارهای اداری آن بودیم؛ ولی هفته‌ی گذشته نامه‌ای به شرکت هواپیمایی آسمان از سوی اداره‌ی استاندارد سازمان هواپیمایی کشور درباره‌ی این‌که این هواپیماهای لاکهید‌ استاندارد نیستند و باید متوقف شوند، فرستاده شد. ما نمی‌دانیم دلیل واقعی و اصلی این موضوع چه بود، اما به‌دلیل نداشتن استاندارد آن‌را متوقف کردند.

او با بیان این‌که هیچ‌وقت از سازمان هواپیمایی برای بازدید از این هواپیماها مراجعه نکردند تا استاندارد آن‌را تأیید کنند، ادامه داد: شرکت هواپیمایی آسمان باید مسوولیت فنی این هواپیماها را قبول می‌کرد، چون با آن قرارداد چهار ماهه داریم که تا یک سال قابل تمدید است.

همچنین اکبر غمخوار ـ رییس هیأت مدیره‌ انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران ‌ـ نیز با بیان این‌که کمبود وسایل پروازی مشکل اصلی در صنعت گردشگری است، درباره‌ی توقف هواپیماهای لاکهید به خبرنگار ایسنا گفت: ابتکار آژانس‌ها برای اجاره‌ی این هواپیما خوب بود و حجم زیادی از مسافران را جابه‌جا می‌کردند؛ ولی متأسفانه از پرواز آن جلوگیری کردند و معلوم نیست، چه کسی در این‌باره پاسخگو است. اگر این هواپیما استاندارد نبود، چرا یک‌ماه پرواز کرد و اگر استاندارد است، چرا جلوی پرواز آن‌را گرفته‌اند؟!

وی ادامه داد: ناهماهنگی اداری موجب شد، مردم از این امکان، استفاده‌ مناسبی نداشته باشند. اگر امکانات هوایی مناسب و کافی باشد، با توجه به حوادث جاده‌یی در کشور، مردم از این وسیله استفاده می‌کنند؛ اما با این اقدام از نظر ملی متضرر شده‌ایم، چون اکنون در فرودگاه‌ها شاهد بحران هستیم و مردم برای یک سفر عادی با مشکل مواجه‌اند و این درحالی است که با این وضعیت می‌خواهیم برای توسعه‌ گردشگری کشور گام برداریم!

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یک مقام مسوول در شرکت هواپیمایی آسمان به خبرنگار ایسنا گفت: بنابر اعلام شرکت مربوطه این هواپیماها به دلیل نداشتن استاندارد لازم از سوی سازمان هواپیمایی کشوری متوقف شده‌اند و یک فروند آن در حال حاضر در فرودگاه مشهد قرار دارد.

به گزارش ایسنا، این سوال مطرح است که اگر این هواپیماها دارای استاندارهای لازم نبودند چرا اجازه پرواز در همان مدت‌کوتاه را داشتند؟ در حالی که سازمان هواپیمایی بارها اعلام کرده است تا زمانی که از ایمنی هواپیماها مطمئن نباشد به آنها اجازه پرواز نمی‌دهد!

گفتنی است: دو هواپیمای لاکهید ساخت سال 1984 میلادی توسط تعدادی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و هواپیمایی از اردن اجاره شده‌اند که طی قراردادی با شرکت هواپیمایی آسمان در خطوط مشهد ـ تهران، مشهد ـ اهواز، تهران ـ اهواز، تهران ـ کیش و مشهد ـ اصفهان پرواز می‌کردند.

انتهای پیام